Ten eerste kun je kijken naar de kosten:
- Hoeveel zou je moeten betalen, om dezelfde bezoekersaantallen te bereiken door middel van paid advertising?
- Wat zijn de investeringen om organisch op de 1e plek te komen voor een bepaald zoekwoord?
Daarnaast zou je kunnen berekenen wat het jou oplevert. Dat is te benaderen aan de hand van de volgende factoren:
- Wat is het conversiepercentage (dus welk percentage van de kliks leiden uiteindelijk tot een aankoop of klant)
- De waarde/marge van je product of dienst vergelijken met de kosten die je maakt.
- Betreft het een eenmalige aankoop of strik je dan meteen een relatie en dus meerdere verkopen (customer lifetime value).
Aan de hand van bovenstaande 3 criteria kan je bepalen hoeveel je uit wil geven per klik. Het hoeft geen probleem te zijn om meer uit te geven per verkoop dan de marge zou rechtvaardigen, mits dit eenmalige acquisitiekosten zijn en je vervolgverkopen zou kunnen genereren middels e-mailmarketing of andere acties.
Ook is het extreem belangrijk om je zoekwoorden te optimaliseren om ervoor te zorgen dat alleen de geïnteresseerde, potentiële kopers op je advertentie klikken. Stel dat je alleen koffiebonen verkoopt, dan heb je weinig aan bezoekers die op zoek zijn naar gemalen koffie. Elke klik is dan onnodig ingezet budget. Daarom is het conversiepercentage een belangrijke graadmeter om in de gaten te houden. Bij een papieren mailing was men al blij en trots als men een conversiepercentage van 2% realiseerde. Bij bepaalde online shops kan dit makkelijk 5% zijn, terwijl andere shops al blij zijn met een conversiepercentage van 0,1%.
De waarde van een toppositie binnen Google is dus per product en sector verschillend, maar bij het goed inrichten van je campagnes, genereer je je eigen winstgevende A-locatie.
Een voorbeeld om de waarde van een nummer 1 positie in Google in te schatten:
Je Google-advertentie heeft 1.000 vertoningen gehad gedurende een maand en in totaal 100 bezoekers naar je website geleid. Vijf van deze bezoekers hebben daadwerkelijk wat gekocht. Het conversiepercentage bedroeg daarmee dus 5%. De winst op de omzet van deze 5 kopers bedroeg € 200,00.
Dat betekent dat de gemiddelde bezoeker die je site vindt via dat zoekwoord een waarde heeft van € 200,00 (winst) / 100 bezoekers = € 2,00 per bezoeker.
Een eenvoudige rekensom leert dat met een nummer 1 positie voor dat zoekwoord in de organische resultaten van Google, met 1.000 vertoningen in één maand, met de eerdergenoemde gemiddelde click-through rate van 31,7%, maar liefst 317 bezoekers op zou leveren. Gebaseerd op de gemiddelde waarde van € 2,00/bezoeker zou je dan € 634,00 per maand of € 7.608,00 per jaar kunnen verdienen met slechts een enkel zoekwoord.