Tagline, pay-off, slogan

Tagline, pay-off of slogan?

Oké, je hebt een goede bedrijfsnaam. Een naam gebaseerd op je eigen (achter)naam of eentje die gewoon lekker klinkt. Maar kan jouw doelgroep aan die naam ook zien wat je precies doet en waarom ze juist bij jou moeten kopen?

Als de markt jouw bedrijf of product nog niet kent, zijn er veel mogelijkheden om jouw unieke identiteit te communiceren. Een tagline, payoff en slogan staan hierbij ‘vooraan’. Deze begrippen worden nogal eens door elkaar gebruikt en er is ook zeker een grijs gebied maar ze hebben alle drie wel degelijk een eigen doel.

28 mei 2020 / Arjen Kapel

Tagline

Een goede tagline omschrijft de activiteiten of diensten van jouw bedrijf. Zo simpel en krachtig als mogelijk. Moet ie origineel zijn? Nee, niet per definitie. Duidelijkheid is het sleutelwoord. Een tagline is vooral handig als de bedrijfsnaam niet direct duidelijkheid geeft over de werkzaamheden. Een tagline staat doorgaans dichtbij het logo, zodat de lezer direct de naam of het beeldmerk aan het product of dienst kan koppelen.

Is het vanwege het geringe aantal woorden dus makkelijk om een tagline te bedenken? Nou, dat kan nog best tegenvallen. Vandaar onze tip: probeer vanuit de klant te denken, dus zonder de kennis en knowhow van je bedrijf.

Voor Weverling, een gerenommeerd bedrijf in groenonderhoud en -aanleg, bedachten wij de tagline ‘Groenproviders’. Een variant op het eerder door hen gebruikte ‘Groenprojecten’ maar dan aangepast aan de huidige tijd én veel ruimer te interpreteren. Een provider levert immers niet alleen, het onderhoudt ook.

Pay-off

Een pay-off geeft uitleg waar het bedrijf of de organisatie voor staat, het geeft de identiteit weer en versterkt deze. Een statement, uniek en krachtig, die gebaseerd is op de missie. Deze zin is als een mantra die herhaald wordt. Het onderscheidt jouw bedrijf van dat van jouw concurrenten.

Een goede pay-off past dus alleen bij jouw bedrijf. Wees kritisch: is jouw huidige pay-off alleen op jouw bedrijf toepasbaar, of ook op andere? Is het misschien tijd om iets nieuws te bedenken?

En nog een tip: Een pay-off gaat doorgaans wel wat jaren mee. Maar als de werkwijze van je bedrijf verandert, andere markten worden betreden of het dienstenpakket is uitgebreid, dan is het wellicht tijd om ook kritisch naar je pay-off te kijken. Wees niet bang om hierdoor bestaande klanten af te schrikken; een nieuwe pay-off kan een oude vervangen zonder je huisstijl om te gooien.

Voor Bryte, tomatenkwekers met passie voor het product, hebben we de pay-off ‘Where happiness grows’ bedacht. De focus ligt bij dit bedrijf niet op het telen van de duurste tomaten of om de grootste aanbieder te worden, maar op de levering van mooie, gezonde tomaten waar je blij van wordt. Daarnaast ligt de nadruk op het welzijn van de werknemers en het plezier van de directieleden uit Westland en Voorne-Putten zelf. Deze pay-off sluit ook naadloos aan op de vrolijke en toegankelijke huisstijl.

Slogan

Een slogan is meer verhalend, meer prikkelend dan een pay-off. Een slogan is vaak campagne- of actiematig en gaat dus minder lang mee. Grotere, internationale bedrijven hebben soms zelfs meerdere slogans per land of doelgroep.

Een slogan kan zowel kort als lang zijn, maar heeft altijd iets dat blijft hangen. Wat vaak helpt, is alliteratie (Heerlijk, helder, Heineken), rijm (Only Sony), een woordspeling of ritme.
Kijk wel uit voor slogans met een platte woordgrap of (slechte) rijm. Je kunt zomaar terecht komen in de lijst met slechte slogans!

Aan de slag!

Ben jij na het lezen van dit artikel niet (meer) tevreden met je tagline, pay-off of slogan? Wil je wat feedback of wil je even sparren? Laat hieronder dan jouw tagline, pay-off of slogan achter. Dan kijken wij of hij geschikt is, of er misschien verbeterpunten zijn en of we wellicht kunnen meedenken.

2 thoughts on “Tagline, pay-off of slogan?

    1. Beste Sofie,

      Dank je wel voor je reactie! Je noemt ‘Voor een vitale samenleving’ jullie slogan. Naar mijn mening is dit meer een voorbeeld van een pay-off; de regel is immers sterk missiegericht (ik kom ‘m ook tegen onder het kopje ‘missie en visie’ op de website van Vitis) en niet echt prikkelend of actiematig. Als ik hem als pay-off mag beoordelen dan vind ik hem zeker niet slecht maar zul je je als individu – door het grote plaatje dat geschetst wordt (de hele samenleving) – niet echt aangesproken voelen. Redeneer vanuit je doelgroep en hou daarbij altijd ‘what’s in it for me’ in gedachten! Tenslotte, je voelt bij een naam als Vitis al direct de connectie met het woord ‘vitaal’. Een synoniem hiervoor zou het geheel dan ook completer en krachtiger maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *