Mind, Set, Go

Jij wilt toch ook gezien worden?

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat veel bedrijven momenteel voorzichtiger omgaan met hun uitgaven. Ook de marketingafdeling wordt hierdoor geraakt. Geplande acties en campagnes worden uitgesteld of geannuleerd. Voor jouw bedrijf dus juist hét perfecte moment om je merk te promoten en gezien te worden door je doelgroep. Maar hoe doe je dit nu het meest effectief? Dat lees je hieronder!

Mind

Een goed doordacht marketingplan zorgt voor duidelijkheid voor jezelf en voor de rest van de organisatie. Daarnaast geeft je marketingplan inzicht op welke specifieke manier je je doel gaat behalen. Het kost je misschien best veel tijd om een marketingplan op te zetten, maar het levert op de lange termijn ook meer op.

Wat moet je in je marketingplan zetten?
Het eerste onderdeel van je marketingplan is het in kaart brengen van de interne en externe situatie d.m.v. een SWOT-analyse. In dit onderzoek kijk je scherp naar de sterktes en zwaktes van je organisatie én naar de kansen en bedreigingen in de markt. Zodra je deze informatie op een rij hebt, is het belangrijk om te kijken welke van de vier strategieën je kunt gebruiken:

  • Groeistrategie (sterke punten gebruiken om kansen te benutten)
  • Verdedigende strategie (sterke punten inzetten tegen bedreigingen)
  • Verbeterstrategie (zwakke punten verbeteren om kansen te kunnen benutten)
  • Terugtrekstrategie (zwakke punten staan tegenover bedreigingen. Je kunt je nog niet goed verdedigen dus moet je terugtrekken)


Nu je de juiste strategie voor ogen hebt is het zaak om je marketingdoelen op te stellen. Je marketingdoelen concretiseren wat je wilt bereiken. Een marketingdoel kan zijn om je doelgroep te informeren over een nieuw product, de doelgroep te overtuigen om een product/dienst af te nemen of om de doelgroep eraan te herinneren dat jullie hen kunnen helpen.

Nadat je je marketingdoel hebt geformuleerd, is het zaak om een best-case scenario, average-case scenario en een worst-case scenario te omschrijven. Door dit te doen ben je klaar voor elk resultaat en kun je de juiste vervolgstappen nemen om een beter/het beste resultaat te behalen.

Inzicht in je doelgroep
Je hebt nu een beeld gecreëerd van je bedrijf, de markt en je doelstellingen. De volgende stap is inzicht krijgen in je doelgroep. Je krijgt het beste inzicht door een aantal buyer persona’s op te stellen. Vragen die je hierbij stelt zijn onder andere: Wat is de leeftijd, het geslacht en het opleidingsniveau van mijn doelgroep? Welke ‘pains’ heeft mijn doelgroep? En welke communicatiemiddelen zijn het effectiefst?

Nadat je duidelijk voor ogen hebt wie je doelgroep is, is de volgende stap het opstellen van een marketingmix. Daarin werk je uit welk product/dienst je gaat promoten, voor welke prijs je deze gaat aanbieden, waar de doelgroep het product/dienst kan kopen en waar je de marketingactiviteiten gaat uitzetten.

Na het maken van je marketingmix is het tijd om je budget vast te stellen. Veel bedrijven geven op dit moment minder of zelfs geen geld meer uit aan marketing. Grijp jouw kans om de doelgroep te bereiken en deze voor je te winnen! Maak een budget vrij, waarmee jij denkt de marketingdoelen te kunnen behalen.

Planning en contentkalender
Het laatste onderdeel van een marketingplan is het maken van een planning en een contentkalender. In je planning staat welke marketingactiviteiten je gaat ondernemen en wanneer je checkt hoe ver je bent met het behalen van je doelstellingen. In je contentkalender staat wanneer je wat post, wat de post inhoudt en waar deze geplaatst wordt. Communicatie met de doelgroep kan veel opleveren, maar dit heeft alleen zin als dit met een doordacht plan gebeurt.

Set

Je hebt nu een compleet en doordacht marketingplan voor je liggen. De volgende stap is het maken van de content. Bij het maken ervan zijn er een aantal punten waar je rekening mee moet houden. Het belangrijkste is dat de content in lijn is met de huisstijl en de tone of voice van je bedrijf/merk. Deze punten moeten goed ingebed zijn in je content, omdat dit herkenningspunten zijn voor je doelgroep.

Daarnaast is het zaak om te kijken of je de content op een originele, opvallende manier kunt maken. Door unieke content onderscheid je jezelf van de concurrentie en blijf je beter in het hoofd van de doelgroep hangen.

Als laatste moet je rekening houden met het platform waar de content op komt te staan; content voor Instagram ziet er anders uit dan content voor Twitter.

Testen van content
Nadat je de content gemaakt hebt, is het interessant om te experimenteren met A/B-testing en multivariate testen. Deze testen worden gebruikt om je content te optimaliseren en het beste resultaat te behalen. Tijdens een korte testfase van je content worden verschillende elementen van de content met elkaar vergeleken op effectiviteit. Denk hierbij aan de koppen en headers, afbeeldingen, tekst en call-to-actions.

Bij A/B-testing wordt één element van de advertentie gelijktijdig getest op een klein deel van de doelgroep om inzicht te krijgen welk element het beste overkomt op de doelgroep.

Bij multivariate testen worden meerdere elementen gelijktijdig getest op een klein deel van de doelgroep. Hierbij wordt getest welke combinatie van elementen het effectiefst is. Bij multivariate testen kunnen bijvoorbeeld de koptekst en een plaatje gelijktijdig getest worden.
Er kan tevens bepaald worden welk element de grootste invloed heeft op de effectiviteit.

A/B-testing en multivariate testen kunnen uitgevoerd worden op leeftijd, plaats, geslacht etc. van de doelgroep.

Go

Je hebt een mooi marketingplan geschreven en je content geoptimaliseerd. Nu is het tijd om je marketingactiviteiten uit te zetten aan de hand van je marketingmix en je contentkalender. Hierbij is het, vooral voor social media, belangrijk om te kijken naar de golden hours. Dit zijn de momenten waarop de meeste mensen op een online platform aanwezig zijn. Dit is dan ook het beste moment om je content online te zetten.

Nadat je de content online hebt uitgezet, is het slim om regelmatig te kijken naar de (tussentijdse) resultaten. Door dit te doen krijg je inzicht in welke content aanslaat bij de doelgroep en welke content minder. Daarnaast krijg je ook inzicht of je op de juiste weg zit om je marketingdoelen te halen en kun je nog tussentijdse aanpassingen maken om je resultaat te optimaliseren.

Als je de Mind, Set, Go-stappen volgt, kun je een goed en doordacht marketingplan schrijven en uitvoeren, dat ervoor zorgt dat jij boven je concurrenten uitstijgt!

Fresh from SPEAX

Je bent zo goed als je laatste werk, zeggen ze wel eens. Wij spreken liever over de meest recente cases, omdat we nog veel langer goed werk willen maken. Hoe dan ook: hier laten wij vol trots verse creaties uit onze kokers zien.

Show, don’t tell.

Je kunt wel zeggen wat je kan, maar ‘t beter laten zien. Niet alleen een communicatiewet, het geldt ook voor ons. Ga er maar eens goed voor zitten. Enjoy the showreel.

Showreel

Onze website maakt gebruik van cookies voor betere prestaties, gedragsanalyse en gepersonaliseerde advertenties. We verbeteren de gebruiksvriendelijkheid door je websitegedrag te volgen en delen marketinggegevens met derden als je op “accepteren” klikt.