Een goed doordacht marketingplan zorgt voor duidelijkheid voor jezelf en voor de rest van de organisatie. Daarnaast geeft je marketingplan inzicht op welke specifieke manier je je doel gaat behalen. Het kost je misschien best veel tijd om een marketingplan op te zetten, maar het levert op de lange termijn ook meer op.
Wat moet je in je marketingplan zetten?
Het eerste onderdeel van je marketingplan is het in kaart brengen van de interne en externe situatie d.m.v. een SWOT-analyse. In dit onderzoek kijk je scherp naar de sterktes en zwaktes van je organisatie én naar de kansen en bedreigingen in de markt. Zodra je deze informatie op een rij hebt, is het belangrijk om te kijken welke van de vier strategieën je kunt gebruiken:
- Groeistrategie (sterke punten gebruiken om kansen te benutten)
- Verdedigende strategie (sterke punten inzetten tegen bedreigingen)
- Verbeterstrategie (zwakke punten verbeteren om kansen te kunnen benutten)
- Terugtrekstrategie (zwakke punten staan tegenover bedreigingen. Je kunt je nog niet goed verdedigen dus moet je terugtrekken)
Nu je de juiste strategie voor ogen hebt is het zaak om je marketingdoelen op te stellen. Je marketingdoelen concretiseren wat je wilt bereiken. Een marketingdoel kan zijn om je doelgroep te informeren over een nieuw product, de doelgroep te overtuigen om een product/dienst af te nemen of om de doelgroep eraan te herinneren dat jullie hen kunnen helpen.
Nadat je je marketingdoel hebt geformuleerd, is het zaak om een best-case scenario, average-case scenario en een worst-case scenario te omschrijven. Door dit te doen ben je klaar voor elk resultaat en kun je de juiste vervolgstappen nemen om een beter/het beste resultaat te behalen.
Inzicht in je doelgroep
Je hebt nu een beeld gecreëerd van je bedrijf, de markt en je doelstellingen. De volgende stap is inzicht krijgen in je doelgroep. Je krijgt het beste inzicht door een aantal buyer persona’s op te stellen. Vragen die je hierbij stelt zijn onder andere: Wat is de leeftijd, het geslacht en het opleidingsniveau van mijn doelgroep? Welke ‘pains’ heeft mijn doelgroep? En welke communicatiemiddelen zijn het effectiefst?
Nadat je duidelijk voor ogen hebt wie je doelgroep is, is de volgende stap het opstellen van een marketingmix. Daarin werk je uit welk product/dienst je gaat promoten, voor welke prijs je deze gaat aanbieden, waar de doelgroep het product/dienst kan kopen en waar je de marketingactiviteiten gaat uitzetten.
Na het maken van je marketingmix is het tijd om je budget vast te stellen. Veel bedrijven geven op dit moment minder of zelfs geen geld meer uit aan marketing. Grijp jouw kans om de doelgroep te bereiken en deze voor je te winnen! Maak een budget vrij, waarmee jij denkt de marketingdoelen te kunnen behalen.
Planning en contentkalender
Het laatste onderdeel van een marketingplan is het maken van een planning en een contentkalender. In je planning staat welke marketingactiviteiten je gaat ondernemen en wanneer je checkt hoe ver je bent met het behalen van je doelstellingen. In je contentkalender staat wanneer je wat post, wat de post inhoudt en waar deze geplaatst wordt. Communicatie met de doelgroep kan veel opleveren, maar dit heeft alleen zin als dit met een doordacht plan gebeurt.