Geef jouw organisatie een persoonlijkheid
Een goede huisstijl is representatief voor de persoonlijkheid van de organisatie of onderneming. Ligt de nadruk op creativiteit, kennis en kunde, een specifiek product of assortiment? Wie zijn jouw klanten, waarom kopen zij bij jou? Wat onderscheidt jou van de concurrentie? De antwoorden hierop zijn bepalend voor de vormgeving van jouw huisstijl.
Een goede huisstijl bestaat uit een combinatie van de volgende zes grafische basiselementen:
Vorm
Met vormen wordt de identiteit van het merk of bedrijf gevisualiseerd. Aspecten als mannelijk, vrouwelijk, zakelijk, creatief, sierlijk worden met vormen onderstreept. Deze vormen kunnen elementen zijn die in het logo voorkomen of juist een aanvulling zijn op het logo.
Beeldmateriaal
Hieronder valt de duidelijke keuze voor een bepaald type fotografie, illustratie, pictogram, etc. Harde industriële gebouwen geven een heel andere sfeer dan bijvoorbeeld lachende mensen in een bloemenveld. Door het beeldmateriaal duidelijk en consequent door te voeren en deze herkenbaar ‘eigen’ te houden, herkennen mensen sneller jouw bedrijf en wordt de gewenste sfeer opgeroepen.
Taal
De taal binnen een huisstijl heeft betrekking op de pay-off/slogan, de tone-of-voice, de gebruikte begrippen en het jargon. Check deze blog voor het verschil tussen een tagline, pay-off en slogan. De tone-of-voice is ‘de stem van je bedrijf’ en moet aansluiten op de doelgroep; hoe wordt die het liefst aangesproken? Deze toon is bepalend voor de schrijfstijl in alle uitingen zoals de website, mailings of brochures. Consistentie in de schrijfstijl wordt vaak onderschat, waardoor deze vaak – alle kanten op schiet. Een vaste copywriter kan dit probleem voorkomen.
Een goede huisstijl maken is een kunst
Het ontwerpen van een huisstijl is vakwerk. Hoewel er steeds meer aandacht voor komt, knutselen veel (startende) ondernemers nog vaak zelf een huisstijl in elkaar, of laten iets snel en goedkoop door ‘een buurjongen’ of ‘neefje’ maken. De praktijk wijst uit dat een professioneel ontworpen huisstijl onmisbaar is voor de groei en het voortbestaan van een organisatie.
Consistentie in de huisstijl
Voor het slagen van een goede huisstijl is het heel belangrijk dat deze in gedrag en uitingen consistent wordt toegepast. Van de homepage op je website tot iedere post op social media. Van de telefoniste die de telefoon opneemt, tot de koerier die de goederen bij de klant aflevert en de auto waarin hij rijdt. Ook een huisstijl hoort bij je bedrijfskapitaal, behandel het ook zo! Het niet consistent doorvoeren van de huisstijl geeft op de lange termijn imago- en merkschade. Leg daarom zoveel mogelijk elementen vast in een huisstijl handboek. Dat kan natuurlijk heel makkelijk online. Advies hierover? Bel SPEAX!
Fresh from SPEAX
Show, don’t tell.
Showreel
Onze website maakt gebruik van cookies voor betere prestaties, gedragsanalyse en gepersonaliseerde advertenties. We verbeteren de gebruiksvriendelijkheid door je websitegedrag te volgen en delen marketinggegevens met derden als je op “accepteren” klikt.