CTR: 10 feitjes over Organic Click Through Rates

Wat is de klikfrequentie in Google?

Eind vorig jaar hebben de Amerikaanse firma’s Backlinko en ClickFlow maar liefst 5 miljoen zoekopdrachten in Google geanalyseerd om de organische Click Through Rates (klikfrequentie) beter te begrijpen. Eerst analyseerden zij de CTR-gegevens over 874.929 pagina’s en 5.079.491 zoekopdrachten. Vervolgens hebben ze gekeken hoe factoren zoals titellengte, sentiment en meta beschrijvingen de organische click through rates beïnvloeden.

Hieronder een samenvatting van hun belangrijkste bevindingen:

De belangrijkste bevindingen:

1
Het #1-resultaat in de organische zoekresultaten van Google heeft een gemiddelde click trough rate van 31,7%. Dus een groot gedeelte van de bezoekers klikt meteen op het eerste resultaat.

2
Het #1 organische resultaat heeft 10x meer kans om een klik te ontvangen dan een pagina op de #10 plek.

3
De organische CTR voor posities 7-10 is vrijwel hetzelfde. Als je daarom een paar plekken onderaan de eerste pagina omhooggaat, leidt dit mogelijk niet tot meer organisch verkeer.

4
Als je 1 plek omhooggaat in de zoekresultaten, wordt de CTR met gemiddeld 30,8% verhoogd. Echter, dit hangt af van waar je heen gaat. Als je van positie #3 naar positie #2 gaat, resulteert dit meestal in een aanzienlijke CTR-boost. Stijgen van #10 naar #9 maakt echter geen statistisch belangrijk verschil.

5
Titels die een vraag bevatten, hebben een 14,1% hogere CTR dan pagina’s zonder vraag in hun titel. Je speelt hier niet alleen in op de nieuwsgierigheid van je doelgroep (ze zijn maar één klik verwijderd van het antwoord) maar je doelgroep zich kan met de juiste vraag ook identificeren (Hé, dat vraag ik mezelf ook af!).

6
Titels tussen 15 en 40 tekens hebben de hoogste CTR. Volgens de gegevens hebben pagina’s met een titeltaglengte tussen 15 en 40 tekens een 8,6% hogere CTR in vergelijking met pagina’s die buiten dat bereik vallen.

7
URL’s die een gezocht woord bevatten, hebben een 45% hogere klikfrequentie in vergelijking met URL’s die geen zoekwoord bevatten. We adviseren dan ook altijd om een zoekwoordenonderzoek toe te passen.

8
Het toevoegen van ‘Power Words’ aan uw title-tag kan jouw CTR verlagen. Ze ontdekten dat titels met Power Words een 13,9% lagere CTR hadden in vergelijking met titels die geen Power Words bevatten.

Wat zijn power words? Dit zijn woorden en termen waardoor bezoekers een bepaalde actie of handeling uitvoeren. Ze spelen in op emotie. Power words worden zowel on- als offline op verschillende manieren ingezet.

9
Emotionele titels kunnen jouw CTR verbeteren. We ontdekten dat titels met een positief of negatief sentiment de CTR met ongeveer 7% verbeterden.

10
Het schrijven van metabeschrijvingen voor jouw pagina’s kan resulteren in een hogere CTR. Pagina’s met een metabeschrijving krijgen 5,8% meer klikken dan pagina’s zonder metabeschrijving.

Fresh from SPEAX

Je bent zo goed als je laatste werk, zeggen ze wel eens. Wij spreken liever over de meest recente cases, omdat we nog veel langer goed werk willen maken. Hoe dan ook: hier laten wij vol trots verse creaties uit onze kokers zien.

Show, don’t tell.

Je kunt wel zeggen wat je kan, maar ‘t beter laten zien. Niet alleen een communicatiewet, het geldt ook voor ons. Ga er maar eens goed voor zitten. Enjoy the showreel.

Showreel

Onze website maakt gebruik van cookies voor betere prestaties, gedragsanalyse en gepersonaliseerde advertenties. We verbeteren de gebruiksvriendelijkheid door je websitegedrag te volgen en delen marketinggegevens met derden als je op “accepteren” klikt.