TikTok voor bedrijven, waardevol of niet?

TikTok, het platform dat de wereld verovert.

TikTok, het platform dat de wereld verovert met zijn korte en flitsende video’s, heeft ook onze Creative Minds in zijn greep gekregen. Gedreven door nieuwsgierigheid hebben we ons in de app gestort en zijn we verdwaald geraakt in het betoverende algoritme vol creativiteit en verbeelding. Opmerkelijk genoeg zien we nog niet veel bedrijven die zich bevinden op dit platform. Zonde, wat ons betreft. Wij helpen je graag en geven in ons nieuwe blog advies hoe jij TikTok het beste kan inzetten voor jouw bedrijf.

Wat is TikTok?

Heel ingewikkeld is het niet. TikTok is een plaform met korte video’s. Binnen maximaal zestig seconden flitsen er beelden, woorden of teksten voorbij. Wat begon met voornamelijk zang- en dansfilmpjes rolde uit tot eindeloze content. Instagram Reels werkt ongeveer hetzelfde, ook op TikTok gebruikt men bekende audiofragmenten om de beelden te ondersteunen.

Snel veel bereik generen via TikTok
Waar het op Facebook of Instagram nog weleens lastig kan zijn om een groot bereik te genereren, is het met TikTok kinderspel. Zorg er allereerst voor dat je content maakt die dicht bij jou én je doelgroep ligt. Belangrijk hierbij is om populaire hashtags toe te voegen. Op deze manier zul je sneller gevonden worden en krijg je ongetwijfeld een boost in het algoritme. Denk bijvoorbeeld aan #communicatiebureau of #marketingtips.

Ideeën voor leuke TikTok content
Ga met je collega’s rond de tafel en noteer al jullie hersenspinsels. Niets is te gek. Van challenge tot dansje of tour op het kantoor. Onderstaand hebben wij een aantal ideeën opgesteld om jouw TikTok naar een hoger niveau te tillen.

  1. Een kijkje achter de schermen

Iedereen vindt het stiekem wel leuk om eens achter de schermen te kijken bij een bedrijf. Van het verpakken tot ontwerpen van een product. Laat zien hoe deze processen verlopen.

  1. Pronk met eigen creaties

Heb je een eindproduct opgeleverd of recent een gaaf ontwerp gelanceerd? Deel het op TikTok. Een simpel filmpje kan ervoor zorgen dat nog veel meer mensen kunnen en mogen meegenieten van dit succes.

  1. Tips vanuit jouw vakgebied

Van jouw favoriete tools tot dingen die je had willen weten toen je begon met dit werk. Alles kan je delen. Zo inspireer je andere bedrijven of ondernemers en zullen zij een goed gevoel hebben over jouw organisatie.

  1. Grappige en informele content

TikTok is grotendeels gevuld met informele content. Als bedrijf kan je daarom ook prima grappige content plaatsen. Denk aan fun facts over collega’s of inside jokes op de werkvloer.

Beginnen met TikTok doe je zo.

Ben je na het lezen van dit blog overtuigd en ga je ook aan de slag met TikTok voor jouw bedrijf? Leuk! Zorg er dan allereerst voor dat je een TikTok-account aanmaakt en deze – gratis – overzet naar een pro-account. De voordelen hiervan zijn dat je inzicht krijgt in de statistieken, kijkgegevens en profielweergaven. Dit kan waardevol zijn voor jouw doelgroepanalyse en geeft inzicht of je de strategie moet aanpassen. Koppel tot slot je pro-account aan andere bestaande social media-accounts. Zo is de kans groter dat bestaande volgers jou ook op TikTok zullen gaan volgen.

Heb je voldoende inzicht in je doelgroep voor je eerste TikTok-bericht? Lekker bezig! Als je extra hulp kunt gebruiken bij het maken van een doelgroepanalyse, aarzel dan niet. Get in touch en stuur ons een berichtje.

Fresh from SPEAX

Je bent zo goed als je laatste werk, zeggen ze wel eens. Wij spreken liever over de meest recente cases, omdat we nog veel langer goed werk willen maken. Hoe dan ook: hier laten wij vol trots verse creaties uit onze kokers zien.

Show, don’t tell.

Je kunt wel zeggen wat je kan, maar ‘t beter laten zien. Niet alleen een communicatiewet, het geldt ook voor ons. Ga er maar eens goed voor zitten. Enjoy the showreel.

Showreel

Onze website maakt gebruik van cookies voor betere prestaties, gedragsanalyse en gepersonaliseerde advertenties. We verbeteren de gebruiksvriendelijkheid door je websitegedrag te volgen en delen marketinggegevens met derden als je op “accepteren” klikt.