Decorum
Holland’s leading brand in plants and flowers


De vraag
De komende jaren wil Decorum Plants & Flowers zich nóg steviger positioneren als hét premium merk van de Nederlandse sierteeltsector. SPEAX kreeg de eervolle opdracht om deze visie te vertalen in een passende restyling.
De aanpak
De herkenbaarheid van het ‘oude’ Decorum moest worden gewaarborgd, dus een drastisch nieuwe richting was geen optie. En dat was ook niet nodig; het fundament van de zo bekende Decorum-stijl stond nog als een huis.
Het logo en het beeldmerk zijn door SPEAX subtiel aangepast. De sterke naam in combinatie met het herkenbare Decorum-blaadje heeft als woordmerk een rustigere uitstraling gekregen. Het logo is naar één kleur omgezet. Hierdoor kan het zeer divers toegepast worden. Daarnaast is het bestaande kleurenpalet sterk verfijnd. Zeker nog herkenbaar Decorum maar nu volwassener, eleganter en beter passend bij de premium segmentering.
Fotografie
Om de juiste sfeer en emotie van het merk weer te geven is passende fotografie een must. Extreme close-ups met een sterk licht/donker-contrast geven het merk sensualiteit. Daarnaast laten de sterk ingezoomde foto’s de perfectie van moeder natuur zien, een mooie vertaling van Decorum’s hoogste kwaliteit in bloemen en planten.
Typografie
Door twee verschillende lettertypes met elkaar te combineren in titels en koppen krijgt de rustige huisstijl een speelse toon. De lettertypes completeren elkaar. Ze creëren de mogelijkheid om zinsdelen of woorden uit te lichten, waardoor deze extra opvallen in huisstijluitingen.
Packaging
De vele dozen, bloem- en plantenhoezen, etiketten en potcovers zijn succevol omgezet naar de nieuwe huisstijl. De verpakkingslijn is uitgebreid met een ton-sur-ton look. Tevens is het mogelijk gemaakt om bijvoorbeeld ook thema- en storyconcepten te verwerken.
Online brandmanual & mediabank
Om de kwaliteit van de huisstijl te waarborgen heeft SPEAX een online brandmanual gebouwd. Hier zijn alle huisstijlelementen en – richtlijnen terug te vinden en te downloaden. Met behulp van deze manual kan iedere leverancier van Decorum de huisstijlregels op de juiste wijze toepassen.
Daarnaast is door ons een digitale mediabank met al het beeldmateriaal van Decorum ingericht. Ideaal voor Decorum-leden en medewerkers om productfotografie en sfeerbeelden op te slaan en te delen.

Het resultaat
Decorum was altijd al een premium merk. Maar nu straalt de branding de uitzonderlijke kwaliteit, en de kracht van de organisatie ook daadwerkelijk uit!

