Marketing automation

De juiste boodschap op het goede moment

Marketing automation is het gebruikmaken van een geautomatiseerd systeem om leads en prospects door de customer journey heen te leiden. Met de customer journey bedoelen we de weg die de klant aflegt van ‘bekend raken met het product’ tot en met de fase na aankoop. Bij Speax gebruiken we voor de customer journey graag het See, Think, Do, Care model van Google. In iedere fase van de customer journey is de informatiebehoefte anders, terwijl de meeste websites zich richten op de Do-fase waar de focus ligt op de aankoop. Maar wat als de webbezoekers nog in de See- of Think-fase zitten? Zij willen misschien eerst nog meer informatie of producten met elkaar vergelijken.

Waarom marketing automation?

Marketing automation staat inmiddels hoog op het wensenlijstje van veel bedrijven en dat is niet voor niets. Het biedt vele belangrijke voordelen. Hieronder zetten we er een aantal op een rij:

  • Automatische segmentatie van bezoekers op basis van verzamelde data.
    Onder data verstaan we de gegevens die een contact zelf heeft aangeleverd, zoals naam en e-mailadres. Maar ook de data die wordt verzameld op basis van acties en gebeurtenissen zoals het downloaden van een whitepaper of het bezoeken van specifieke pagina’s.
  • Het juiste bericht op het juiste moment bij de juiste persoon.
    In deze tijd draait alles om relevantie in het enorme informatieaanbod. Dankzij automatische segmentatie is het mogelijk om naadloos aan te sluiten bij het gedrag van het contact.
  • Vereenvoudiging van taken bespaart tijd en geld
    Terugkerende taken worden geautomatiseerd waardoor veel tijd wordt bespaard. Dit zijn taken als het verzenden van e-mails, het toevoegen van leads en het beoordelen van de kwaliteit van leads.
  • Het levert meer en betere leads op
    Dankzij het toekennen van punten aan acties en gebeurtenissen (leadscoring) is eenvoudig te beoordelen hoe geïnteresseerd een contact daadwerkelijk is. Leads die boven een bepaalde score komen, kunnen automatisch worden overgedragen aan sales of de verantwoordelijke medewerker.

Hoe werkt het?

Zodra iemand je website bezoekt, wordt zijn of haar gedrag gekoppeld aan het IP-adres van het apparaat dat wordt gebruikt. Dat gebeurt op basis van cookies. Op dat moment is het doel om de contactgegevens van de bezoeker en de fase waarin die zich bevindt te achterhalen. Dat noemen we de identificatiestrategie. Dat doen we bijvoorbeeld door een whitepaper aan te bieden die bij een bepaalde fase hoort. In ruil voor naam en e-mailadres mag de bezoeker dit whitepaper downloaden. Als je eenmaal over de contactgegevens beschikt, kun je ze via e-mail door de volgende fases heen leiden.

Triggers en acties

De acties die een bezoeker op de website of naar aanleiding van een e-mail onderneemt, noemen we triggers.

Triggers kunnen zijn:

  • Invullen van een formulier
  • Openen van een e-mail
  • Klikken op een link in de e-mail
  • Downloaden van een whitepaper
  • Bezoeken van een bepaalde pagina

Aan deze triggers kunnen binnen het marketing automation systeem weer acties worden gekoppeld zoals:

  • Versturen van een e-mail
  • Bericht tonen op de website (pop-up of slide-in met aanbieding)
  • Bericht sturen naar de salesafdeling
  • Leadscore toekennen

De triggers en acties hebben tot doel om potentiële klanten, oftewel leads, te binden en naar de volgende fase te leiden.

 

professional Ronald

Ronald Nadorp

“De juiste boodschap op het goede moment”
Weten wat marketing automation voor jou kan betekenen?