Marketing automation

De juiste boodschap op het goede moment

Marketing automation is het gebruikmaken van een geautomatiseerd systeem om leads en prospects door de customer journey heen te leiden. De customer journey is de weg die de klant aflegt van ‘bekend raken met het product’ tot en met de fase na aankoop. SPEAX maakt gebruik van het See, Think, Do, Care model van Google.
In iedere fase van de customer journey is de informatiebehoefte anders. En dat terwijl de meeste websites zich richten op de Do-fase, waar de focus ligt op de aankoop. Maar wat als de webbezoeker nog in de See- of Think-fase zit? Zij wil misschien eerst nog meer informatie of producten met elkaar vergelijken.

 

Waarom marketing automation?

Marketing automation staat inmiddels hoog op het wensenlijstje van veel bedrijven en dat is niet voor niets. Het biedt vele belangrijke voordelen. Hieronder zetten we er een aantal op een rij:

  • Automatische segmentatie basis van verzamelde data.
    Onder data verstaan we de gegevens die een contact zelf heeft aangeleverd, zoals naam en e-mailadres. Maar ook data die wordt verzameld op basis van acties en gebeurtenissen, zoals het downloaden van een whitepaper of het bezoeken van specifieke pagina’s.
  • Het juiste bericht op het juiste moment bij de juiste persoon.
    In deze tijd draait alles om relevantie in het enorme informatieaanbod. Dankzij automatische segmentatie is het mogelijk om naadloos aan te sluiten bij het gedrag van de bezoeker.
  • Vereenvoudiging van taken
    Terugkerende taken worden geautomatiseerd, waarmee veel tijd en geld worden bespaard. Dit zijn taken als het verzenden van e-mails, het toevoegen van leads en het beoordelen van de kwaliteit van leads.
  • Het levert meer én betere leads op
    Dankzij het toekennen van punten aan acties en gebeurtenissen (leadscoring) is eenvoudig te beoordelen hoe geïnteresseerd een contact daadwerkelijk is. Leads die boven een bepaalde score komen, kunnen automatisch worden overgedragen aan sales of de verantwoordelijke medewerker.

 

Hoe werkt het?

Zodra iemand je website bezoekt, wordt zijn of haar gedrag gekoppeld aan het IP-adres van het apparaat dat wordt gebruikt. Dit gebeurt op basis van cookies. Vanaf dat moment is het doel om de contactgegevens en de fase waarin hij of zij zich bevindt te achterhalen. Dat noemen we de identificatiestrategie en dit doen we door het aanbieden van een trigger, zoals het aanbieden van een whitepaper die bij een bepaalde fase hoort. In ruil voor naam en e-mailadres mag de bezoeker de whitepaper downloaden. Als je middels de whitepaper over de contactgegevens beschikt, kun je de bezoeker via e-mail door de volgende fases heen leiden.

Triggers en acties

De acties die een bezoeker op de website of naar aanleiding van een e-mail onderneemt, noemen we triggers.

Triggers kunnen zijn:

  • Invullen van een formulier
  • Openen van een e-mail
  • Klikken op een link in de e-mail
  • Downloaden van een whitepaper
  • Bezoeken van een bepaalde pagina

Aan deze triggers kunnen binnen het marketing automation systeem weer acties worden gekoppeld zoals:

  • Versturen van een e-mail
  • Bericht tonen op de website (pop-up of slide-in met aanbieding)
  • Bericht sturen naar de salesafdeling
  • Leadscore toekennen

De triggers en acties hebben tot doel om potentiële klanten, oftewel leads, te binden en naar de volgende fase te leiden.

Aan de slag:

marketing automation

IP-tracking

Ronald Nadorp

“De juiste boodschap op het goede moment”
Weten wat marketing automation voor jou kan betekenen?