E-mailmarketing

E-mailmarketing in de crossmediale campagne

E-mailmarketing wordt in de crossmedia gebruikt om bezoekers naar de website te trekken. Je kunt relaties inspireren, of samples, een whitepaper, infosheet of e-book aanbieden. Bij campagnes voor bijvoorbeeld evenementen wordt e-mail vaak gebruikt om bezoekers op de hoogte te houden, extra informatie te geven of reminders te versturen.

Html e-mail voor een professionele uitstraling

Zorg ervoor dat je e-mail er professioneel, herkenbaar en aantrekkelijk uitziet. Gebruik korte intro’s die net voldoende informatie geven om door te willen lezen en naar de website te klikken. Er zijn verschillende programma’s waarin je e-mails in je eigen huisstijl kunt opmaken zonder dat je kennis van html nodig hebt. Voor onze klanten richten we accounts in en maken we e-mailtemplates aan, die zij zelf kunnen vullen en verzenden. We nemen deze taken graag uit handen en verzorgen jouw e-mailmarketingcampagnes.

Voordelen van e-mailmarketing

  • Het versturen van e-mails is relatief goedkoop
  • Resultaten zijn goed meetbaar
  • Dankzij html kun je e-mails in je eigen huisstijl opmaken
  • Je kunt segmenteren waardoor je e-mailberichten op maat kunt versturen
  • Het gebruik van persoonlijke elementen in je e-mail verhoogt de respons

Hoe kom je aan e-mailadressen?

Om e-mailmarketing te kunnen inzetten heb je adressen nodig van je klanten of prospects. Deze moeten natuurlijk rechtmatig verkregen zijn, de wet wordt daar ook steeds strenger in. Is dat jammer? Wij denken van niet. E-mails die irritatie opwekken en als spam worden ervaren hebben immers een slechte invloed op de relatie met je contact en op je e-mailreputatie. Een goede manier om aan e-mailadressen te komen is het aanbieden van een whitepaper, infosheet, e-book of een minicursus in ruil voor een e-mailadres. Zorg wel dat je hierbij meteen een opt-in verkrijgt.

E-mailmarketing en de AVG

De AVG vereist toestemming voor het verzenden van e-mails via een opt-in (expliciete toestemming) door middel van inschrijving. Het liefst gebruik je een double opt-in waarbij de inschrijver met een extra bevestiging toestemming geeft. Uitzonderingen hierop vormen je bestaande klanten. Je mag hen e-mailen met een commerciële doelstelling, mits je aanbod gerelateerd is aan de producten of diensten die zij eerder bij je afnamen. Voorwaarde blijft wel dat mensen zich makkelijk moeten kunnen uitschrijven.

Tools voor e-mailmarketing

Er zijn verschillende tools beschikbaar voor e-mailmarketing. De bekendste is MailChimp, gratis te gebruiken tot 2.000 contacten en tot 12.000 e-mails per maand. LaPosta, een tool waarmee wij zelf graag werken, is een Nederlandse aanbieder. Het is onder dezelfde voorwaarden als MailChimp gratis te gebruiken. Heb je meer contacten of wil je geen logo onderaan je e-mails, dan neem je een abonnement of je koopt mailcredits. Lees ons blog voor nóg meer informatie over LaPosta!

Anne van Weije

Anne van Weije

“Informatie in ruil voor een e-mailadres.”
Meer weten over e-mailmarketing?