Zichtbaar zonder beurs

alles over marketingstrategy

Geen Flowertrials, Greentech, Trade Fair of IFTF?

Die ene belangrijke beurs, gróót onderdeel van je marketingplan, die… die gaat dus niet door. Nu veel beurzen wegvallen, moet je je doelstellingen op een andere manier behalen. Wij hebben een aantal handige tips en ideeën.

Voor een beurs gaan we uit van de volgende doelstellingen:

  • Relatiebeheer
  • Noviteiten/portfolio onder de aandacht brengen bij klanten en prospects
  • Leads genereren

 

Relatiebeheer/netwerken

Het eeuwenoude spreekwoord “Uit het oog, uit het hart” is nog altijd van kracht. Juist in deze tijd zijn zichtbaar zijn en persoonlijk contact een must. Stel hiervoor een helder bedrijfsplan op.

  • Maak “old fashion” een lijst van klanten en prospects en zoek ze eens op. Maak afspraken en zorg voor een heldere aanleiding en verhaal. Dit kan een bedrijfsontwikkeling zijn (denk aan opvolging of uitbreiding) of een noviteit. Maar een eenvoudig praatje kan ook, door goed te luisteren bouw je een band op met een klant. En door elke week 1 klant te bezoeken, bereik je 52 klanten per jaar.
  • In Nederland is voldoende ervaring om in Corona-tijd gastheer te zijn van een event. Kijk naar musea en pretparken die dit inmiddels prima geregeld hebben. Organiseer zelf een open dag (of open week) waarbij klanten en prospects op een veilige manier jouw bedrijf kunnen bezoeken. Hang een thema aan het evenement om mee te communiceren en om het event te laden. Nodig actief uit om het succes aan te wakkeren.Een groot voordeel is natuurlijk het thuisvoordeel: op eigen terrein kun je makkelijk rondleidingen geven. Door middel van een timeslot-principe creëer je tijd om te netwerken en/of je portfolio te tonen.

Hoe kan SPEAX hierbij helpen?

Denk aan concept, mailings, nieuwsbrieven, uitnodigingen, aankleding en signing.

 

  • Waarschijnlijk ben je al actief op social media. Zorg dat je regelmatig en middels een plan blijft posten. Posten om het posten werkt zelden. Stel hier ook één of meerdere doelstellingen, zoals het genereren van volgers of zelfs leads. Hiervoor werkt een campagne heel goed, en zorgt voor zichtbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan de #Flowerboost challenge!
  • Een andere manier om zichtbaarheid te genereren is natuurlijk een interessante nieuwsbrief, waarmee je je klanten op de hoogte houdt van de ontwikkelingen binnen jouw bedrijf. Stem van tevoren de frequentie en inhoud af op de wensen van jouw klanten. Een digitale nieuwsbrief die te vaak wordt verstuurd en/of nauwelijks relevant is werkt zelfs negatief voor je imago.

Hoe kan SPEAX hierbij helpen?

Denk aan concept, content kalenders en advies bij het opmaken van nieuwsbrieven.

 

Noviteiten/portfolio

In het verlengde of als aanvulling op relatiebeheer kun je een bezoek of een event ook uitstekend inzetten om jouw noviteiten onder de aandacht te brengen. Maar er zijn meer opties, zoals:

  • Organiseer een webinar. Bijvoorbeeld: “Noviteiten uitgelicht” waar je enkele noviteiten presenteert en toelicht. Met een goed uitnodigingstraject zorg je voor voldoende deelnemers. Maak vooral ook een video(compilatie) van het webinar wat je na afloop makkelijk kunt delen via je social mediakanalen.

Hoe kan SPEAX hierbij helpen?

Denk aan mailings, banners voor nieuwsbrieven en uitnodigingen.

 

  • Organiseer een roadshow! Rij met een ingerichte demo-bus langs bij klanten en prospects en laat op deze manier je noviteiten zien en/of proeven. Wooning Orchids koos voor Bamboo al eerder voor een prachtige ingerichte wagen – voorzien van opvallende bedrukking – als een mobiele beursstand.

Hoe kan SPEAX hierbij helpen?

Denk aan conceptontwikkeling, wagenbelettering en een landingspagina.

 

  • Geen beurs betekent ook geen stand. Het geld wat je hiermee bespaart kun je natuurlijk lekker in je zak houden. Óf je kan het effectief besteden, zoals je online portfolio updaten. Klopt het huidige assortiment nog met de inhoud op je website? Zijn de foto’s inmiddels verouderd? Onderneem actie! En met nieuwe beelden voor je portfolio heb je ook direct weer extra content voor social media.

Hoe kan SPEAX hierbij helpen?

Denk aan design en bouw website, landingspagina, product- en bedrijfsfotografie.

 

Lead generatie

Uiteindelijk wil je natuurlijk dat (nieuwe) klanten daadwerkelijk van je gaan kopen. Er zijn veel mogelijkheden om een traject/funnel op te zetten om uiteindelijk een verkoop te realiseren. Veelal zijn het verlengstukken en the finishing touch van eerder ingezette campagnes zoals benoemd in de vorige alinea’s.

Verleng je acties richting een website of webshop die leiden naar een directe verkoop of afspraak. De mogelijkheden van zaken als IP-tracking, Marketing Automation of e-commerce, bespreken we graag met je. Een op maat gemaakte aanpak, passend bij jouw doelstellingen is waar je het meeste resultaat behaald. Een bijdrage leveren aan jullie succes, is onze drijfveer.

Webinar organiseren

Webinar organiseren

Download

Effectief op social media

Social media tips

Download

professional Ronald

Ronald Nadorp

“Zichtbaar zonder beurs? We helpen graag!”
Meer weten over zichtbaarheid?