UX-design is een must voor iedere website!

Gebruiksgemak in een website.

UX staat voor user experience: gebruikerservaring. Bij UX-design is het doel om jouw website zó in te richten en vorm te geven dat de bezoeker deze zo aangenaam en intuïtief mogelijk kan gebruiken. Een goede gebruikerservaring leidt tot meer leads en dus: hogere conversie.

Wanneer je kiest voor een UX-design van je website ga je er álles aan doen om je bezoeker een positieve ervaring te bieden. Je creëert een ervaring specifiek voor jouw doelgroep of ideale klant.

UX-design is een proces

Vergelijk je website met je bedrijf. Als er bezoekers komen bij je bedrijf dan worden ze ontvangen door een medewerker, toch? Zie het UX-design van je website dan als de digitale versie van deze medewerker. De homepage begroet en ontvangt de bezoeker terwijl de layout en inhoud de juiste vragen stellen en de bezoeker verwijzen naar waar deze moet zijn. Dit alles uiteraard in de tone-of-voice die hoort bij jouw bedrijf. Gaat dit goed op jouw site? Of wordt jouw bezoeker ontvangen door een toevallig aanwezige monteur die op een grove manier een belangrijke klant richting de postkamer stuurt, vanwaar hij via via uiteindelijk (hopelijk) op de juiste plaats komt?

Een compleet andere website
UX-design is een proces dat al begint op het moment dat je aan een nieuwe website gaat denken. Tenminste: dat zou het moeten zijn! Iedere pagina, iedere regel tekst, iedere foto en iedere button moet worden gemaakt met de bezoeker in het achterhoofd. Wat doet hij nu? Waar gaat hij nu naartoe? Welke vraag komt er nu in hem op? Hoe kan ik hem nu het beste van dienst zijn? Hoe? Wat? Waar? Waarom? …

Voordat we beginnen met bouwen moeten we begrijpen voor wie we de website bouwen. Hiervoor hebben we twee dingen nodig:

  • We stellen een aantal persona’s op waarmee we alles wat we ontwerpen en bedenken aan de belangrijkste doelgroep(en) kunnen spiegelen.
  • We bepalen de klantreis en brengen de stappen in kaart die de persona’s op de website zullen nemen om hun doel te bereiken.


Met deze informatie kunnen we beginnen met het UX-design van de site. Het grote verschil met een niet-UX manier van werken is dat we nu geen website maken voor jou maar voor jouw klant: de bezoeker. Deze site vertelt niet het verhaal dat jij wilt vertellen maar geeft het antwoord op de vragen die jouw bezoeker heeft!

Ook het ontwerp en de grafische elementen spelen uiteraard een belangrijke rol; we hebben het tenslotte over UX-design! Door met een paar basisprincipes rekening te houden kun je ervoor zorgen dat een site verfijnd, rustig en overzichtelijk is en de bezoeker de informatie zo makkelijk mogelijk tot zich kan nemen. Denk hierbij aan het beperken van het aantal kleuren, de keuze voor een goed lettertype, de herkenbaarheid van buttons en een consistente plaatsing en styling van navigatie-elementen.

Zelf aan de slag!
Wil je zelf aan de slag met je website? Veel sites zijn tegenwoordig gebouwd met CMS-systemen waarmee jij als website-eigenaar al veel zelf kunt aanpassen. Dus open je eigen website, ga in de stoel van jouw klant zitten en wees kritisch. Wat zie je? Wat had je willen zien? Wat mist er? Pas het aan en ga er nog eens voor zitten. En nog eens. En nog eens…

Denk ook aan de externe en technische factoren die de gebruikerservaring van jouw site beïnvloeden. Is de host van jouw website bijvoorbeeld wel snel genoeg? Heeft je site wel een SSL-certificaat en werken alle filmpjes en landkaarten zoals ze zouden moeten? Allemaal dingen die je eenvoudig zelf kunt checken en verbeteren.

Weet je niet waar je moet beginnen maar wil je je site graag aanpakken? Dat kan! Iedere site is te verbeteren, zeker de sites die al een paar jaar meedraaien. We lopen je site graag eens samen door om te kijken waar de mogelijkheden liggen om de inhoud, navigatie, vormgeving en de algehele gebruikerservaring aan te scherpen. Bel (0174-610000) of mail (hello@speax.nl) ons gerust om te horen wat wij voor je kunnen betekenen.

Klaar! En dan?
Staat je nieuwe of verbeterde site eenmaal online, dan is het zaak UX ook offline een prioriteit te maken. Je website is voor veel prospects het állereerste contact met jouw bedrijf geweest maar nu gaan ze je bedrijf ontmoeten. De volgende keer dat je op je werk aankomt, moet je je weer verplaatsen in een bezoeker van je website. Daar heeft ie laatst zo’n fijne ervaring gehad dat ie gelijk iets bestelde of een afspraak maakte. En nu komt ie bij je langs. Wat zie je? Hoe word je ontvangen? Staat er een vriendelijk persoon je op te wachten of dirigeert een toevallig aanwezige monteur je op een grove manier richting de postkamer?

Fresh from SPEAX

Je bent zo goed als je laatste werk, zeggen ze wel eens. Wij spreken liever over de meest recente cases, omdat we nog veel langer goed werk willen maken. Hoe dan ook: hier laten wij vol trots verse creaties uit onze kokers zien.

Show, don’t tell.

Je kunt wel zeggen wat je kan, maar ‘t beter laten zien. Niet alleen een communicatiewet, het geldt ook voor ons. Ga er maar eens goed voor zitten. Enjoy the showreel.

Showreel

Onze website maakt gebruik van cookies voor betere prestaties, gedragsanalyse en gepersonaliseerde advertenties. We verbeteren de gebruiksvriendelijkheid door je websitegedrag te volgen en delen marketinggegevens met derden als je op “accepteren” klikt.