Tone-of-voice-1.jpg

Tone of voice

Wellicht heb je de term al vaker gehoord of heb je er zelfs dagelijks mee te maken. De tone of voice is de stem of klank van je bedrijf. Het is de manier van communiceren vanuit een merk of organisatie.

De term ‘tone of voice’ bestaan uit twee onderdelen: de tone en de voice. Helder, nietwaar? De voice is altijd leidend, sluit aan bij de merkstrategie en is de basis van alle uitingen. De tone kan per doelstelling, het medium en/of doelgroep iets afwijken, maar is altijd gebaseerd op de voice en de merkidentiteit.

Waarom een tone of voice?

Het wordt steeds belangrijker om een vaste tone of voice te hanteren, en er zijn een aantal goede redenen: Een tone of voice sluit aan op je brand- of corporate story en creëert het gevoel dat grotendeels bepaalt hoe jouw merk of organisatie wordt ervaren. Het geeft je merk of organisatie als het ware een persoonlijkheid. En daarnaast onderscheidt het je ook nog eens van je concurrenten.

De tone of voice is vooral gericht op je doelgroep(en). Maar let op: de doelgroep napraten wordt als vervelend ervaren, zeker als de spreekstijl niet matcht met jouw merkidentiteit of corporate identity. Schoolbesturen die jongeren willen overtuigen om voor hun opleiding te kiezen met ‘hip’ jong taalgebruik… dat jeukt, nietwaar?

Het toepassen van één spreekstijl is uitdagend bij bedrijven of organisaties met meerdere vestigingen en afdelingen. Bundel de spreekstijl met de brand- of corporate story daarom in één document. Zo ontstaan er een aantal richtlijnen waardoor iedere werknemer vanuit dezelfde toon kan communiceren. Dit kan prima onderdeel zijn van een brandmanual. Een aantal richtlijnen zijn:

  • Merkidentiteit (oftewel missie & visie)
  • Doelstelling
  • Medium
  • Buyer persona’s (oftewel doelgroep)

Ook voor ZZP’ers kan het lastig zijn om altijd consequent te blijven in alle uitingen en met name emoties ‘in control’ te houden. MKB’ers of zelfstandigen hebben vaker direct contact met hun klanten, in plaats van te spreken vanuit een organisatie. Daarom is het ook hier verstandig om een klein document te hebben waar de tone of voice in is vastgelegd, zodat je hier altijd op terug kunt vallen.

Hoe bepaal je de tone of voice?

De tone of voice bestaat uit meer dan alleen bepalen of je u of jij gebruikt/tutoyeert. Denk ook aan taalgebruik, zinsopbouw en (natuurlijk) de toon. Er zijn veel manieren om de spreekstijl te bepalen, maar ze komen redelijk met elkaar overeen. SPEAX hanteert de Personality Check.

Hierbij stellen we een lijst samen met kernwaarden die elkaars uitersten zijn, zoals traditioneel vs. modern. Tijdens een strategische sessie nemen we samen de lijst met je door, en ranken we de kernwaarden. De lijst helpt je met het bepalen van de persoonlijkheid van je merk of organisatie (merkidentiteit), en hiermee wordt ook de tone of voice duidelijk.

Zoals eerder aangegeven kan de tone iets afwijken van de voice, afhankelijk van het doel, het medium of de doelgroep.
 

Het doel

Het doel van je tekst heeft grote invloed op de toon. Er zijn een aantal tekstdoelen en heel veel verschillende tekstsoorten, maar we focussen nu op de doelen:

  • Informeren
  • Overtuigen
  • Amuseren
  • Activeren
  • Instrueren

Wanneer je schrijft, bedenk dan altijd waarom je schrijft. Wat wil je bereiken met deze tekst? De opbouw van een activerende tekst zal altijd anders zijn dan een amuserende tekst. Lees de tekst altijd terug om te checken of je het doel denkt te behalen, én of je de voice nog steeds kunt herkennen.
 

Het medium

Vanzelfsprekend is niet elk medium of kanaal hetzelfde. Het medium waarvoor je schrijft bepaald sterk de lengte van de tekst. Bij offline teksten zoals de krant of een magazine, neemt de lezer meer de tijd dan bij social media.

De tone of voice is per social media kanaal ook van belang. Zo is LinkedIn natuurlijk pure business, maar de gemiddelde bezoeker schakelt binnen 5 minuten van LinkedIn naar Facebook waar hij of zij compleet andere verwachtingen bij heeft. En dat brengt ons bij de doelgroep.
 

De doelgroep

Misschien wel de belangrijkste factor. De doelgroep koopt, leest en deelt. Maar, een doelgroep bestaat uit allemaal individuen, en dát is lastig aanschrijven. Weten wie je voor je hebt, aan wie je je product, dienst of kennis wil delen, vormt de basis van je merkidentiteit en daarmee ook de tone of voice. En daarom maken we buyer persona’s.

Het maken van een buyer persona helpt je met schrijven omdat je de groep beter kan visualiseren als één individu. Zo kun je de pains en gains van die persoon nog beter kan herkennen en daarop kan inhaken.

Het kan natuurlijk zijn dat je meerdere doelgroepen aanspreekt, en meerdere buyer persona’s nodig hebt. Zo heeft een Nederlands modeketen lange tijd gewerkt met ABC persona’s, oftewel Anne, Bianca en Corry. Alle persona’s werden gebaseerd op de doelgroep ‘winkelende vrouw’, maar de unieke karaktereigenschappen van de persona’s – zoals leeftijd, woonplaats en hoe modebewust de dame in kwestie is – bepaalden hoe deze dames het liefst aangesproken werden. Het toepassen van de tone of voice luistert dus heel nauw.

Ons advies, leer je doelgroep goed kennen, zodat je de tone of voice op de beste manier kan inzetten. Onze tip: spreek vooral vanuit jezelf, want de wereld is niet gek meer. Men heeft snel door als je boodschap niet oprecht is.

Zelf aan de slag? Download gratis de SPEAX Personality check!

SPEAX-Personality-check.jpg
of
PDF

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *