Hoe schrijf je een goede SEO tekst?

Wil je een artikel schrijven voor je website of blog, denk dan niet alleen in zoekwoorden. Schrijf het artikel allereerst voor de lezer. Volg hieronder de stappen:

1. Bepaal het doel van je artikel

Als je een artikel wilt schrijven geef dan eerst antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is het onderwerp en de boodschap van je artikel?
  • Wat wil je bereiken met je artikel? Wil je je autoriteit op je vakgebied aantonen, conversie stimuleren, de lezer iets leren, meer bezoekers op je website?
  • Voor wie schrijf je het artikel? Bezoekers uit een specifieke branche? Je nieuwsbriefabonnees? Mensen met een specifieke interesse?
  • Wat voor actie wil je dat de bezoeker onderneemt na het lezen van het artikel? Invullen van een formulier? Aanvragen van informatie? Of gewoon regelmatig terugkeren op je website?

Na het antwoorden van deze vier vragen heb je een richting voor de inhoud van de tekst. Het schrijven van je tekst doe je met jouw gezonde verstand, want jij hebt de kennis die je wilt overbrengen.

2. Schrijf een artikel dat inspeelt op de behoefte van jouw doelgroep

Naast het bepalen van je doel voor jouw tekst, is het van belang dat je tekst relevant en interessant is voor de lezer. Om de behoefte te achterhalen van de mensen die je wilt bereiken met de tekst, beantwoord dan de volgende vragen met de gedachten van jouw dienst of product.

  • Welke mensen kopen mijn product? Gebruik buyer persona’s om mensen uit jouw doelgroep te beschrijven en begrijpen.
  • Waar liggen zij wakker van?
  • In welke fase van het aankoopproces bevinden deze mensen zich?
  • Hoe helpt mijn product/dienst deze mensen?

Na het beantwoorden van deze vragen bedenk je geschikte onderwerpen en thema’s rond jouw product/dienst. Met welke informatie kun je jouw doelgroep van dienst zijn in de verschillende fases van het aankoopproces.

Wanneer jij interessante en relevante teksten schrijft voor je bezoekers dan is men eerder geneigd om de pagina te delen via social media of andere sites. Dit is goed voor je SEO, want voor Google is dat een signaal dat jouw artikel relevant is en zal dat waarderen met een hogere ranking van je webpagina.

3. Een goede SEO tekst schrijven

Bij SEO copywriting gaat het over optimalisatie van je webteksten, zodat je webpagina goed vindbaar wordt voor Google. Maar hoe doe je dat nou?

Eigen zoekwoorden
Je kent je doelgroep, weet waar zij zich bevinden en waar zij naar op zoek zijn. De bovenstaande antwoorden van stap 1 en 2 helpen je bij het schrijven van de tekst. Bij het schrijven van je tekst, komen er al woorden naar voren die geschikt zijn als zoekwoord. Zoekwoorden die mensen, die jij wilt bereiken, intypen in zoekmachines. Onze tip is dat je een lijst maakt met potentiële zoekwoorden.

Zoekwoorden met behulp van applicaties vinden
Er zijn meerdere (gratis) applicaties waarbij je zoekwoorden kunt vinden. De eerste is uiteraard Google zelf. Als je bij Google het zoekwoord intypt waar jij straks goed op gevonden wilt worden en naar beneden scrolt, dan krijg je gerelateerde zoekopdrachten (Semantic Keywords). Dit kan je met al je zoekwoorden herhalen om op die manier suggesties te krijgen voor nog meer geschikte zoekwoorden.

Een andere snelle gratis tool is ‘Google Suggest’. Na het typen van jouw zoekwoord, vult deze applicatie hem aan met veel gebruikte varianten. Om er achter te komen hoe vaak op deze zoekwoord(combinaties) daadwerkelijk gezocht worden, kan je gebruik maken van de zoekwoordplanner in Google Adwords.

Zoekwoorden ombuigen naar koopwoorden
Maak voor het schrijven van webteksten onderscheid tussen zoekwoorden en koopwoorden. Wat is het verschil? Koopwoorden zijn feitelijk zoekwoorden die mensen met een koopintentie gebruiken. Het heeft te maken met de fase van aankoop waarin je lezer zich bevindt. Stel je hebt een webshop in witgoed dan wil je waarschijnlijk dat je webshop goed wordt gevonden op het zoekwoord ‘wasmachine’. Een zoekterm als ‘online Miele wasmachine kopen’ zal eerder worden gebruikt door iemand met een koopintentie en heeft minder concurrentie.

4. Schrijf je tekst vooral voor de lezer

Wanneer je je zoekwoord hebt bepaald voor het schrijven van je tekst dan heb je rekening gehouden met de intentie waarmee mensen zoeken. Je snapt welke vragen of problemen je doelgroep heeft en deze informatie gebruik je bij het schrijven van je webtekst. Je tekst volstoppen met het zoekwoord levert alleen maar irritatie op en zorgt ervoor dat de lezer afhaakt. Dat is weer slecht voor de ranking van je pagina, niet doen dus!

Door zoekwoorden op de juiste manier in je tekst te gebruiken laat je Google weten waar je pagina over gaat. Zo kan Google je pagina koppelen aan zoekresultaten. Hieronder geven we je nog meer tips om je tekst beter te maken.

Titel van je tekst
Verwerk het zoekwoord in de paginatitel. Het is ook goed om te kijken naar wat de concurrentie gebruikt voor zoekwoorden in hun titel. Je wilt niet dezelfde zoekwoorden gebruiken als je concurrent maar ook geen woorden waar nooit op gezocht worden. Er is een handige manier om te testen welke concurrenten jouw zoekwoord gebruiken in hun titel. Je typt bij google het volgende in: allintitle: [jouw zoekwoord]. De zoekresultaten geven de concurrenten aan met jouw zoekwoord in hun titel.

Lengte van je tekst
Hoe lang moet een webtekst zijn? Dat ligt helemaal aan de inhoud van jouw tekst. Je tekst wordt als waardevol beschouwd door de inhoud van de tekst, niet door de lengte. Voor indexeringsrobots die moeten bepalen waar jouw pagina over gaat moet je uitgaan van minimaal 300 woorden.

Schrijven doe je niet alleen met tekst
Vul tekst aan met een infographics, afbeeldingen of video. Dit maakt je pagina visueel aantrekkelijker, maar zorgt er ook voor dat mensen langer blijven hangen en lezen afwisselen met het bekijken van een video. Vergeet dan niet om je afbeeldingen een alt tag mee te geven, Google kan namelijk geen afbeeldingen lezen, maar wel de alt tag. Hou ook deze specifiek en relevant, je zou het zoekwoord kunnen gebruiken. De alt tag geef je mee in je cms-systeem waarbij je ook de afbeelding toevoegt.

Bedenk een pakkende meta-omschrijving
Bij de zoekresultaten in Google zie je de titel, de url en een korte omschrijving. Deze omschrijving is de meta-omschrijving. Mensen lezen deze tekst om te bepalen of de pagina relevant voor hen is. Deze omschrijving is van groot belang, je wilt namelijk alleen maar de zoeker trekken die op jouw pagina blijft hangen en niet meteen tot de conclusie komt dat jouw pagina voor hem niet relevant is.. Schrijf de meta-omschrijving als een pakkende en duidelijke tekst om de zoeker te informeren en verleiden. Zet ook je zoekwoord in de meta-omschrijving. Google laat het zoekwoord dikgedrukt in de metaomschrijving zien, waardoor de zoeker ook sneller op jouw pagina klikt.

Gebruik een eenvoudige URL
Google scant jouw website. Hoe simpeler en duidelijker je website is ingedeeld, hoe fijner zij jouw website vindt. Gebruik in de URL daarom maximaal 3 woorden na de laatste /. Laat ook hier het zoekwoord terugkomen. Wanneer er allerlei cijfers in de URL staan, snapt Google niet waar de pagina over gaat.

Titels goed indelen binnen het CMS met H1, H2 enzovoort
Zoals eerder al gezegd scant Google websites. Zij leest als eerste de titels binnen het artikel. Laat duidelijk binnen je artikel zien wat titels zijn door gebruik te maken van koppen. Binnen HTML heet dit Headings. De eerste paginatitel wordt in een lettertype met H1, kop 2 wordt H2 enzovoort. Vind je de opmaak niet mooi van deze titels, pas dit dan aan in het cms-systeem.

Interne links
Binnen je tekst kan je verwijzen naar andere artikelen op je website die een relatie hebben Maak dan van dat zoekwoord een hyperlink met de URL naar dat artikel. Zo maak je bepaalde pagina’s binnen je website belangrijker en je helpt Google de structuur binnen je website te zien Je kunt de links het beste in een lopende zin plaatsen in plaats van ‘Klik hier’, hieraan kan Google ook niet zien waar de pagina achter de link over zal gaan. Bovendien is het voor je bezoeker leuker en logischer om hier een relevante zin te gebruken.

Mobile-first
De laatste tip maar wel meteen de belangrijkste We leven in 2018 en een responsieve website is een must. Als jouw website niet goed schaalt op je smartphone, dan is deze niet geschikt voor mobiele apparaten . Steeds meer mensen surfen op hun smartphone of tablet en zijn dus snel weg wanneer ze jouw site niet goed kunnen lezen. Bovendien straft Google dit af door een lagere ranking.

Dit waren de eerste tips over hoe je een betere SEO tekst schrijft. Er komen nog zeker meerdere tips aan in de toekomst. Heb je zelf nog vragen, opmerkingen of aanvullingen dan willen we dat uiteraard graag weten. Bel of mail ons gerust.

Vragen? Neem dan snel contact op!