Pinterest voor bedrijven - Speax

Pinterest wordt voornamelijk gebruikt om inspiratie op te doen. Denk bijvoorbeeld aan recepten, kleding of interieur, eigenlijk kun je alle kanten op. Het is daarom de ideale plek om ideeën, tips en producten uit te lichten van jouw bedrijf.

Wat is Pinterest precies?

Pinterest is een social mediakanaal, waarbij de gebruiker digitale prikborden vult met ideeën en inspiratie kan opdoen. Naast het creëren van eigen digitale borden kun je ook borden van anderen bezoeken. Je kunt updates van borden volgen en pins (afbeeldingen) liken of op jouw eigen bord pinnen.

Het gebruik van Pinterest in Nederland

Pinterest wordt in Nederland steeds populairder in het dagelijks gebruik. Volgens het Nationale Social Media Onderzoek in 2019 uitgevoerd door Newcom Research heeft Nederland nu 3,5 miljoen ‘pinners’ waarvan rond de 600.000 dagelijks! Het groeit ook nog steeds met 18% ten opzichte van vorig jaar. En een leuk feitje: 70% van alle Pinterest-gebruikers is vrouw.

Pinterest voor bedrijven

Voor bedrijven is Pinterest een goed kanaal om traffic te genereren naar de website door eigen content (afbeeldingen) te plaatsen op Pinterest. Je kunt een zakelijk account aanmaken waar eigen content op gepind kan worden vanaf jouw website. De inhoud die je plaatst is een directe link naar jouw website.

Gebruikers kunnen jouw content liken, pinnen of meteen doorklikken naar de betreffende pagina. Pinterest zorgt dus voor extra traffic naar jouw website. Met Google Analytics kun je bijhouden hoeveel mensen via Pinterest naar jouw website zijn gekomen en wat ze daarna gedaan hebben. Op deze manier kun je meteen de conversie meten.

Om je Pinterest-strategie te analyseren en te optimaliseren is er Pinterest Analytics. De tools helpt je om de prestaties van jouw pins te meten en kom je erachter wat klanten willen. Je ziet o.a. hoeveel gebruikers jouw pin hebben ge-repind en hebben geliked.

Adverteren bij Pinterest

Door jouw producten gericht aan de juiste doelgroep te tonen, zorg je voor veel aandacht voor het aankoopproces van jouw merk of product. Bij Pinterest wordt het in 2019 mogelijk om gericht te adverteren met jouw pins. Je kunt hierbij kiezen uit verschillende soorten advertenties:

  • Promoted Pins
  • Promoted Video Pins
  • Promoted Carousels
  • Promoted App Pins

Ga na wat jouw doelstelling is, en zorg dat de pins waarmee jij wilt adverteren aansluit bij deze doelstelling. Het is belangrijk dat de pins (afbeeldingen) de interesse opwekken bij gebruikers die jij wilt bereiken. Goede productfoto’s zijn daarom een must!

Je kunt meerdere pins maken die hetzelfde product sponsoren. Je kan diverse doelgroepen aanspreken en ontdek welke pins jou kunnen helpen met het bereiken van jouw doelstellingen.

Bij Pinterest is het fijn om een loyale groep volgers te krijgen die jouw product of merk interessant vindt. Dit doe je door aantrekkelijke pins te maken, ze goed te categoriseren en de juiste zoekwoorden te gebruiken. Gebruikers moeten jou kunnen vinden.

Er zijn vier verschillende campagnedoelstellingen mogelijk binnen Pinterest Advertising:

  • Naamsbekendheid
  • Videoweergaven
  • Verkeer
  • App installaties

Deze campagne doelstellingen zijn erop gericht dat gebruikers jouw merk, product of dienst ontdekken. Omdat je al zichtbaar bent op Pinterest vóór de aankoopfase, kun je gericht je merk of product promoten en krijg je een groot bereik met gerichte targeting mogelijkheden.

Wanneer Pinterest Advertising voor alle Nederlandse bedrijven beschikbaar komt is nog niet bekend, maar dit zal snel gebeuren! Hou onze blogpagina in de gaten voor het laatste nieuws!

Vragen? Neem dan snel contact op!

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!


Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Privacybeleid en de
Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.