E-mailmarketing in de crossmediale campagne

E-mailmarketing wordt in de crossmedia gebruikt om bezoekers naar de website te trekken. Je kunt relaties inspireren, samples aanbieden, een whitepaper, infosheet of een e-book. Bij campagnes voor bijvoorbeeld evenementen wordt e-mail vaak gebruikt om mensen op de hoogte te houden, extra informatie te geven of reminders te versturen.

De inhoud van de e-mail is sterk bepalend voor het succes ervan. Zorg dat de inhoud van de e-mail interessant is voor de ontvanger. Vertel liever niet teveel over jezelf en je nieuwste diensten of producten. Deel kennis waar je relaties iets mee kunnen en laat op die manier zien dat je vakkennis hebt waardoor vertrouwen ontstaat.

HTML e-mail voor een professionele uitstraling

Zorg ervoor dat je e-mail er professioneel, herkenbaar en aantrekkelijk uitziet. Gebruik korte intro’s die net voldoende informatie geven om door te willen lezen en naar de website te klikken. Er zijn verschillende programma’s waarin je e-mails in je eigen huisstijl kunt opmaken zonder dat je kennis van html nodig hebt. Voor onze klanten richten we accounts in en maken we e-mailtemplates aan, die zij zelf kunnen vullen en verzenden. We nemen jou deze taken graag uit handen en verzorgen jouw e-mailmarketing campagnes.

Voordelen van e-mailmarketing

  • Het versturen van e-mails is relatief goedkoop
  • Resultaten zijn goed meetbaar
  • Dankzij html kun je e-mails in de eigen huisstijl opmaken

  • Mogelijkheid tot segmenteren waardoor je e-mailberichten op maat kunt versturen
  • Het gebruik van persoonlijke elementen in je e-mail verhoogt de respons

Hoe kom je aan e-mailadressen?

Om e-mailmarketing te kunnen inzetten heb je adressen nodig van je klanten of prospects. Deze moeten natuurlijk rechtmatig verkregen zijn, de wet wordt daar ook steeds strenger in. Is dat jammer? Wij denken van niet. E-mails die irritatie opwekken en als spam worden ervaren hebben immers een slechte invloed op de relatie met je contact en op je e-mailreputatie. Een goede manier om aan e-mailadressen te komen is het aanbieden van een whitepaper, infosheet, e-book of een minicursus in ruil voor een e-mailadres. Zorg wel dat je hierbij meteen een opt-in verkrijgt.

E-mailmarketing en de AVG

De AVG vereist toestemming voor het verzenden van e-mails via een opt-in (expliciete toestemming) door middel van inschrijving. Het liefst gebruik je een double opt-in waarbij de inschrijver met een extra bevestiging toestemming geeft. Uitzondering hierop vormen je bestaande klanten. Je mag hen e-mailen met een commerciële doelstelling, mits je aanbod gerelateerd is aan de producten of diensten die zij eerder bij je afnamen. Voorwaarde blijft wel dat mensen zich makkelijk moeten kunnen uitschrijven.

Tools voor e-mailmarketing

Er zijn verschillende tools beschikbaar voor e-mailmarketing. De bekendste is MailChimp, gratis te gebruiken tot 2.000 contacten en tot 12.000 e-mails per maand. LaPosta, een tool waarmee wij zelf graag werken, is een Nederlands bedrijf. Onder dezelfde voorwaarden als MailChimp gratis te gebruiken. Heb je meer contacten of wil je geen logo onderaan je e-mails dan neem je een abonnement of je koopt mailcredits. Lees ons blog voor meer informatie over LaPosta.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jou? Neem contact op!

Stuur een mailtje
Geef een belletje