See, Think, Do, Care:
de basis voor je online marketingstrategie

Je hebt een geweldig product maar niemand weet het. Is het dan zinvol om je product te adverteren met de boodschap “KOOP NU!!”. Beter van niet, misschien liever  eerst even kennis maken. Veel mensen zijn ongevoelig geworden voor dit soort boodschappen en skippen ze automatisch uit hun blikveld. Zonde van je marketingbudget dus.

Maar als mensen niet weten van je bestaan, hoe moeten ze jou dan vinden? Het See, Think, Do, Care model helpt je daarbij. Potentiële klanten bevinden zich in verschillende stadia en in ieder stadium vertoont een klant ander gedrag. Het is de kunst om de juiste boodschap te communiceren op het juiste moment.

Ken je doelgroep. Onderzoek hoe zij zich online oriënteren. Maak de customer journey oftewel klantreis van jouw doelgroep inzichtelijk en ontdek wat ze in iedere fase nodig hebben om uiteindelijk over te gaan tot contact of aankoop.

See

Dit model begint bij See, de fase van bewustwording, er is nog geen aankoopintentie. Aandacht, gezien worden, merkbekendheid en in top of mind komen dat is waar het in deze fase om draait.

Doel  → de doelgroep kennis laten maken met jouw merk, bedrijf, product of dienst.

Doelgroep →  mensen die de kenmerken hebben van jouw doelgroep, maar die jouw bedrijf nog niet kennen.

Content → Er is nog geen koopintentie, maar wel een mogelijke interesse. Gebruik een boodschap die gericht is op de voordelen van jouw product. Kies voor call to actions zoals ‘kennismaken’, ‘ontdekken’ en ‘inspireren’ om mensen te activeren.

Kanalen → Google display advertising, Social Media, Influencer marketing

Kpi’s → Bereik, aantal kliks, weergaven, sessies

Think

In deze fase is de doelgroep verder in het koopproces. Ze zijn bewust op zoek naainformatie en inspiratie. Dit is het moment waarop vindbaarheid op specifieke zoektermen belangrijk is. Mensen lezen in deze fase bijvoorbeeld blogs, reviews, kijken naar informatieve YouTube video’s of bekijken collecties.

Doel → een relatie opbouwen met de doelgroep.

Doelgroep → mensen die interesse hebben getoond, bijvoorbeeld bezoekers van een specifieke webpagina of klikkers op een advertentie.

Content → Laat de doelgroep jouw product verder ontdekken door blogs, brochures, reviews, video’s en whitepapers.

Kanalen  → De website, Google Adwords zoekadvertenties, social media, remarketing, e-mailmarketing

Kpi’s → aantal downloads van brochure of whitepaper, terugkerende bezoekers, nieuwsbriefinschrijvingen, social mediakliks

Do

De doelgroep is klaar voor aankoop en doet die aankoop bij voorkeur bij jou. De koopintentie is duidelijk. Ze weten wat ze willen hebben en waar ze het liefste kopen. Geef je doelgroep net dat laatste zetje, stuur bijvoorbeeld een mailing met een kortingscode of adverteer met een speciale aanbieding gericht op deze groep.

Doel →  de doelgroep overhalen tot aankoop

Doelgroep →  mensen die interesse hebben getoond. Met remarketing kun je deze groep profileren .

Content → krachtige en herkenbare advertenties met duidelijke call to actions als ‘Koop nu’, ‘Meld je aan’ of ‘Registreer hier’. E-mail en advertenties met een aanbieding.

Kanalen → Social media, Google Adwords Display en remarketing. E-mailmarketing

Kpi’s  → productaankopen, gebruik van aanbieding, winkelbezoeken

Care

Aftersales staat in deze fase centraal. Tevreden klanten worden loyale klanten en ambassadeurs. Loyale klanten spreken positief over jou en bevelen je aan in hun netwerk. Bovendien doen zij herhaalaankopen en zijn daarmee de marketinginvestering meer dan waard.

Doel → tevredenheid bij de kopende klant vergroten, overhalen tot herhaalaankopen en tot ambassadeurs maken van jouw bedrijf.

Doelgroep → mensen uit jouw doelgroep die een aankoop hebben gedaan.

Content → e-mailing met verzoek of klanten een review willen schrijven of hun aankoop willen delen op social media.

Kanalen → e-mailing, telefonisch contact om ervaring te bespreken en van extra informatie te voorzien (bij complexe producten of dienstverlening)

Kpi’s → aantal herhaalaankopen, nieuwsbriefinschrijvingen, terugkerende bezoekers

Zorg dat de Think en Do fase op orde zijn, dat zijn immers de fases waarop de meeste kans is op conversie.

Geef daarnaast de See fase alle aandacht. Bedrijven vergeten vaak hoe belangrijk het is dat potentiële klanten weten van jouw bedrijf en product. Zo ben je in top of mind op het moment dat een koopintentie ontstaat.

Wil je ook een effectieve online marketingstrategie? Vraag dan vrijblijvend onze online marketingscan aan.

Vraag hier het See, think, do, care invulformulier om zelf de customer journey van jouw doelgroep in kaart te brengen.

Vragen? Neem dan snel contact op!

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jou? Neem contact op!

Stuur een mailtje
Geef een belletje