Wat is marketing automation?

Marketing automation is het gebruik maken van een geautomatiseerd systeem om leads en prospects door de customer journey heen te leiden. Met de customer journey bedoelen we de weg die de klant aflegt van “bekend raken met het product” tot en met de fase na aankoop. Bij Speax gebruiken we voor de customer journey graag het See, Think, Do, Care model van Google. In iedere fase van de customer journey is de informatiebehoefte anders, terwijl de meeste websites zich richten op de Do fase waar de focus ligt op de aankoop. Maar wat als de webbezoeker nog in de See of Think fase zit? Zij willen misschien eerst nog meer informatie of producten vergelijken.

Waarom marketing automation?

Marketing automation staat inmiddels hoog op het wensenlijstje van veel bedrijven en dat is niet voor niets. Het biedt vele belangrijke voordelen. Hieronder zetten we een aantal op een rij:

  • Automatische segmentatie van bezoekers op basis van verzamelde data.
    Onder data verstaan we de gegevens die een contact zelf heeft aangeleverd zoals naam en e-mailadres. Maar ook de data die wordt verzameld op basis van acties en gebeurtenissen zoals het downloaden van een whitepaper of het bezoeken van specifieke pagina’s.

     

  • Het juiste bericht op het juiste moment bij de juiste persoon.
    Alles draait om relevantie in deze tijd van overload aan informatie. Dankzij automatische segmentatie is het mogelijk om naadloos aan te sluiten bij het gedrag van het contact.

     

  • Vereenvoudiging van taken betekent besparing van tijd en geld
    Terugkerende taken worden geautomatiseerd waardoor veel tijd wordt bespaard. Dit zijn taken als het verzenden van e-mails, het toevoegen van leads en het beoordelen van de kwaliteit van leads.

     

  • Het levert meer en betere leads op
    Dankzij het toekennen van punten aan acties en gebeurtenissen (leadscoring) is eenvoudig te beoordelen hoe geïnteresseerd een contact daadwerkelijk is. Leads die boven een bepaalde score komen kunnen automatisch worden overgedragen aan sales of de verantwoordelijke medewerker.

     

Hoe werkt het?

Zodra iemand de website bezoekt wordt zijn of haar gedrag gekoppeld aan het ip adres van het apparaat dat wordt gebruikt. Dat gebeurt op basis van cookies. Op dat moment wordt het doel om de contactgegevens van de bezoeker te achterhalen en de fase waarin die zich bevindt. Dat noemen we de identificatiestrategie. Dat doen we bijvoorbeeld door een whitepaper aan te bieden die bij een bepaalde fase hoort. In ruil voor naam en e-mailadres mag de bezoeker dit whitepaper downloaden. Als je eenmaal over de contactgegevens beschikt kun je ze via e-mail door de volgende fases heen leiden.

Triggers en acties

De acties die een bezoeker op de website of naar aanleiding van een e-mail onderneemt noemen we triggers.

Triggers kunnen zijn:

  • Het invullen van een formulier
  • Openen van een e-mail
  • Klikken op een link in de e-mail
  • Download van een whitepaper
  • Bezoeken van een bepaalde pagina

Aan deze triggers kunnen binnen het marketing automation systeem weer acties worden gekoppeld zoa

  • Het versturen van een e-mail
  • Een bericht tonen op de website (pop-up of slide in met aanbieding)
  • Een bericht sturen naar de salesafdeling
  • Een leadscore toekennen

De triggers en acties hebben tot doel om potentiële klanten oftewel leads te binden en naar de volgende fase te leiden.

Afbeelding: campagnefunnel vanaf het moment van de download van een whitepaper

Wat is een leadscore?

Aan iedere actie die de bezoeker onderneemt (triggers) kun je via marketing automation punten toekennen, dit noemen we leadscoring. Inschrijving op een nieuwsbrief kan bijvoorbeeld 10 punten opleveren, het downloaden van een whitepaper 20. Stel dat de lead 100 punten heeft verzameld kan deze worden doorgestuurd naar sales. Overigens kan ook worden ingesteld dan punten worden afgetrokken op het moment dat de interesse signalen negatief worden.

Marketing Automation software

Er zijn verschillende marketing automation systemen beschikbaar. Om er een paar te noemen:

  • Hubspot
  • Active Campaign
  • SharpSpring
  • Mautic
  • Eloqua
  • Marketo
  • Act-on

De prijzen voor de software lopen nogal uiteen van enkele tientjes tot duizenden euro’s per maand.

Mautic

Mautic is een marketing automation systeem dat zich onderscheidt doordat het een open source platform is. Dit houdt in dat de broncode openbaar is, het is het product van een community die dagelijks werkt aan het verbeteren van het systeem.

Mautic biedt daarbij voordelen als

  • Functionaliteit als website tracking, webformulieren, leadscoring etc.
  • Intuitieve interface met een drag and drop campagnemanager
  • Een uitgebreide API die het mogelijk maakt om te koppelen met ERP en CRM systemen
  • Eenvoudig te installeren op bestaande websites

Ben je benieuwd wat marketing automation voor jouw bedrijf kan betekenen? Maak een afspraak en laten we dit samen ontdekken in een vrijblijvend gesprek.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jou? Neem contact op!

Stuur een mailtje
Geef een belletje