Elementen van de goede huisstijl

Een goede huisstijl is representatief voor de persoonlijkheid van de organisatie of onderneming. Ligt de nadruk op creativiteit, kennis en kunde, een specifiek product of assortiment? Wie zijn jouw klanten, waarom kopen zij bij jou? Wat onderscheidt jou van de concurrentie? De antwoorden hierop zijn bepalend voor de vormgeving van jouw huisstijl.

 

 

Grafische basiselementen van een huisstijl

Een goede huisstijl bestaat uit een combinatie van de volgende zes grafische basiselementen:

  • Logo
  • Typografie
  • Kleur
  • Vorm
  • Beeldmateriaal
  • Taal

Logo

Een logo is een woordmerk of beeldmerk of een combinatie van beide. Een logo kan bestaan uit een naam, tekening of symbool. Het kan iets concreet voorstellen maar ook alleen maar een associatie oproepen met bijvoorbeeld beweging, warmte of creativiteit.

Belangrijke voorwaarden bij het ontwerp van een logo zijn:

Functionaliteit: Een logo is afgestemd op de doelgroep en niet in de eerste plaats op wat de klant mooi vindt. Dat is meestal een hele lastige, als het aan beide voldoet is het ideaal.

Originaliteit: Vroeger was de algemene gedachte dat een logo een letterlijke vertaling van het product of dienst moest zijn. Daar zijn vormgevers natuurlijk veel origineler in geworden. Het logo hoeft geen letterlijke vertaling meer te zijn van het beeld of woord. Het is vooral een vertrekpunt voor de huisstijl. Het geeft een visuele associatie van dat wat voor de doelgroep belangrijk is: jouw creativiteit, jouw expertise of de luxe van jouw product of dienst.

Merkbeleving Scenza

Typografie

De kracht van een goed gekozen font (lettertype) wordt nog vaak onderschat. Maar als je kijkt naar al die verschillende fonts ervaar je het vast zelf; fonts kunnen verschillende associaties oproepen: jong, serieus, zakelijk, klassiek, luxe, frivool, etc. Daarom is een font een essentieel onderdeel van de huisstijl en is het belangrijk dat deze op alle communicatie-uitingen consistent wordt gebruikt.

Kleur

Kleur is heel persoonlijk en heeft raakvlakken met veel psychologische aspecten. Wat is Vodafone zonder de rode kleur of de ABN AMRO zonder haar groengele huisstijlkleur?
De psychologische betekenis van kleuren is voor een deel zelfs universeel: rood wordt overal geassocieerd met gevaar, liefde en oorlog. Blauw staat voor waarheid, helderheid, waardigheid, status en macht. Zwart roept associaties op met dood, maar op de juiste manier toegepast ook met chique. Voor een huisstijl zijn kleuren dus heel bepalend.
Er zijn verschillende kleursystemen die binnen een huisstijl ingezet worden. De uitdaging zit ‘m in het onderling afstemmen van deze kleursystemen om een zo uitgebalanceerd kleurenpalet te ontwikkelen. De volgende kleursystemen zijn gangbaar voor de meeste huisstijlen:

  • PMS: Staat voor Pantone Matching System. Binnen dit systeem heeft elke kleur een eigen unieke code die wereldwijd gelijk is. Voor drukwerk krijg je dus altijd en overal exact dezelfde kleur als je op hetzelfde (papier)materiaal laat drukken.
  • CMYK: (process kleuren): Deze afkorting staat voor, Cyaan, Magenta, Yellow en Key (black). Dit zijn de 4 basiskleuren die nodig zijn om alle (zichtbare) kleuren op papier te reproduceren.
  • RGB: Op een computer- of televisiescherm wordt gewerkt met de drie kleuren Rood, Groen en Blauw. RGB werkt met licht waardoor andere mengkleuren ontstaan dan bij CMYK of PMS.
Vilosa bloemenhoezen

Vorm

Met vormen wordt de identiteit van het merk of bedrijf gevisualiseerd. Aspecten als mannelijk, vrouwelijk, zakelijk, creatief, sierlijk worden met vormen onderstreept. Deze vormen kunnen elementen zijn die in het logo voorkomen of juist een aanvulling zijn op het logo.

Beeldmateriaal

Hieronder valt de duidelijke keuze voor een bepaald type fotografie, illustratie, pictogram, etc. Harde industriële gebouwen geven een heel andere sfeer dan bijvoorbeeld lachende mensen in een bloemenveld. Door het beeldmateriaal duidelijk en consequent door te voeren en deze herkenbaar ‘eigen’ te houden, herkennen mensen sneller jouw bedrijf en wordt de gewenste sfeer opgeroepen.

Taal

De taal binnen een huisstijl heeft betrekking op de pay-off/slogan, de tone-of-voice, de gebruikte begrippen en het jargon. Check dit blog voor het verschil tussen een tagline, pay-off en slogan. De tone-of-voice is ‘de stem van je bedrijf’ en moet aansluiten op de doelgroep; hoe wordt die het liefst aangesproken? Deze toon is bepalend voor de schrijfstijl in alle uitingen zoals de website, mailings of brochures. Consistentie in de schrijfstijl wordt vaak onderschat, waardoor deze vaak – alle kanten op schiet. Een vaste copywriter kan dit probleem voorkomen.

Merkbeleving potcover packaging

Een goede huisstijl maken is een kunst

Het ontwerpen van een huisstijl is vakwerk. Hoewel er steeds meer aandacht voor komt, knutselen veel (startende) ondernemers nog vaak zelf een huisstijl in elkaar, of laten iets snel en goedkoop door ‘een buurjongen’ of ‘neefje’ maken. De praktijk wijst uit dat een professioneel ontworpen huisstijl onmisbaar is voor de groei en het voortbestaan van een organisatie.

Consistentie in de huisstijl

Voor het slagen van een goede huisstijl is het heel belangrijk dat deze in gedrag en uitingen consistent wordt toegepast. Van de homepage op je website tot iedere post op social media. Van de telefoniste die de telefoon opneemt, tot de koerier die de goederen bij de klant aflevert en de auto waarin hij rijdt. Ook een huisstijl hoort bij je bedrijfskapitaal, behandel het ook zo! Het niet consistent doorvoeren van de huisstijl geeft op de lange termijn imago- en merkschade. Leg daarom zoveel mogelijk elementen vast in een huisstijl handboek. Dat kan natuurlijk heel makkelijk online. Advies hierover? Bel SPEAX!

Bedrukte bekers huisstijl