Het was een bewogen jaar voor Facebook

Waar je een aantal jaar geleden nog aan het rocken was met een dansende banaan en R+R = R+R back op Hyves, verruilde miljoenen leden Hyves massaal voor Facebook. In 2013 deed Hyves haar laatste dans en ging het ooit zo populaire platform offline.

Facebook profiteerde hier flink van en mocht miljoenen nieuwe leden in de armen sluiten. Iedereen raakte maar niet uitgepraat over Facebook en het werd een ware verslaving. Maar zoals je misschien al hebt gemerkt gaat het bij Facebook momenteel niet over rozen. 2017 was voor Facebook een jaar van ophef en op 4 januari 2018 zei CEO Mark Zuckerberg hier het volgende over:

“The world feels anxious and divided, and Facebook has a lot of work to do… We won’t prevent all mistakes or abuse, but we currently make too many errors enforcing our policies and preventing misuse of our tools. If we’re successful this year then we’ll end 2018 on a much better trajectory.”

Je zou uit de woorden van Zuckerberg kunnen concluderen dat Facebook vol goede moed alle problemen van het jaar ervoor recht zou strijken, maar helaas. 2018 eindigde in een rampjaar vol met data-, privacy- en pr-schandalen met als hoogtepunt de gekochte toegang van Cambridge Analytica tot de gegevens van ongeveer 87 miljoen Facebook leden. En je raadt het al, hier hebben de leden geen toestemming voor gegeven.

Gedurende 2018 kwam er van alle kanten steeds meer kritiek op het feit dat Facebook de gegevens en data van leden verkocht aan derde partijen, en dan niet alleen voor de verkoop van advertenties. Ook in Nederland waren de schandalen van Facebook hot topic en het aantal Nederlandse Facebook leden nam af. Arjen Lubach omschreef het gevoel rondom Facebook perfect. Ergens is het leuk om te zien ‘wat voor bolle kop Sjoerd van de vierde klas heeft gekregen’ en tegelijkertijd is het ook stom omdat ‘er nepnieuws wordt verspreid en onze privacy wordt geschonden’. Uiteindelijk riep Arjen Lubach op om Facebook massaal te boycotten.

Ondanks alle ophef en schandalen telt Facebook nog ongeveer 2,2 miljard(!) gebruikers, bijna een derde van de wereldbevolking. De invloed van Facebook is dus nog altijd enorm, maar wij voorspellen dat de imagoschade van Facebook een positief effect heeft op de groei van Instagram. Zal Facebook hetzelfde lot als Hyves hebben?

Vragen? Neem dan snel contact op!

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!


Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Privacybeleid en de
Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.